حقوقی

بیمه ایرانیان خارج از کشور

بیمه ایرانیان خارج از کشور

در بسیاری از موارد ایرانیانی که به سایر کشورها مهاجرت می‌کنند، در زمان کار در داخل کشور از سوابق پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برخوردار بوده‌اند. این افراد در اکثر موارد تمایل دارند که پرداخت این سوابق را تا زمان بازنشستگی و بهره‌مندی از مستمری ادامه دهند.

همچنین برخی از این افراد به دلیل احتمال بازگشت به کشور پس از چند سال، تمایل دارند که پرداخت حق بیمه خود را ادامه داده و در این مدت از سوابق بیمه تأمین اجتماعی محروم نشوند.

بیمه ایرانی‌ها در خارج از کشور که توسط سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌شود، برای چنین افرادی طراحی شده است. در این مقاله قصد داریم با این بیمه و شرایط و تسهیلات آن برای هموطنان مقیم خارج از کشور آشنا شویم. 

بیمه ایرانیان خارج از کشور چیست؟

سازمان تأمین اجتماعی برای هموطنان ایرانی که مقیم یکی از کشورهای خارجی هستند امکانی را فراهم کرده تا بتوانند در صورت دارا بودن شرایط لازم از تسهیلات و خدمات بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند؛ این طرح به نام بیمه ایرانیان خارج از کشور شناخته می‌شود. هموطنان ایرانی مقیم سایر کشورها در صورت بهره‌مندی از شرایط می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات لازم برای استفاده از خدمات و تسهیلات این بیمه اقدام کنند. 

شرایط استفاده از بیمه ایرانیان خارج از کشور

شرایط استفاده از بیمه ایرانیان خارج از کشور

کلیه اتباع ایرانی اعم از شاغل در فعالیت‌های مختلف و یا غیر شاغل خارج از کشور که فاقد نظام بیمه‌ای نزد سایر صندوق‌ها و سازمان تأمین اجتماعی است می‌توانند مشمول این مهم شوند.

قبل از پرداختن به شرایط الزام برای افراد لازم به ذکر است که کلیه اتباع ایرانی می‌توانند مشمول بیمه ایرانیان خارج از کشور شوند (چه افرادی که در فعالیت‌های مختلف شاغل‌اند و چه افرادی که از داشتن شغل و بیمه بی‌بهره‌اند).

برای پذیرش تقاضای این بیمه الزام است داوطلبان شرایط عمومی زیر را داشته باشند:

  • هنگام ثبت تقاضا لازم است حداکثر 50 سال سن داشته باشد.
  • اگر سن متقاضی بالای 50 سال باشد لازم است قبلا سابقه پرداخت بیمه داشته باشد. (معادل مدت مازاد سنی مقرر)
  • سن متقاضی در تاریخ ثبت تقاضا باید حداقل 18 سال تمام شمسی باشد مگر به شرط ارائه گواهی رشد از مراجع ذیصلاح.
  • اعمال شرط سنی برای آن دسته از افرادی که تا قبل از تاریخ ارائه تقاضا حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند کان لم یکن خواهد بود.
  • بدون شک، مبنای پرداخت حق بیمه، دستمزد است.
  • متقاضیانی که در هنگام ثبت درخواست، سابقه پرداخت حق بیمه آن‌ها کمتر از 5 سال است، مبنای پرداخت حق بیمه آن‌ها تا حداکثر دستمزد شاغلین است. (در صورت تمایل می‌توان 1.5 برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار را انتخاب کرد.)
  • اگر فردی در هنگام ثبت درخواست، بیشتر از 5 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، مبنای پرداخت حق بیمه برابر است با مبنای پرداخت حق بیمه آخرین 360 روز قبل از ارائه درخواست بیمه ایرانیان خارج از کشور، منوط بر کمتر نبودن مبلغ مذکور از 1.5 برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در زمان درخواست.

§  مبنای پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان در صورت تصویب افزایش دستمزد توسط شورای عالی کار، بیشتر خواهد شد و این افزایش مطابق درصد ذکرشده در مصوبه ابتدای هر سال است. با وجود این، نباید مبنای پرداخت حق بیمه، کمتر از 1.5 برابر حداقل دستمزد باشد و از حداکثر دستمزد مصوب نیز بیشتر نمی‌شود.

اگر مایل هستید اطلاعات کامل و به روزی درباره اسامی کارگزاران، بسته اطلاع رسانی بیمه ایرانیان خارج از کشور و مقررات بازنشستگی و بازماندگان، فرم درخواست بیمه ایرانیان خارج از کشور و… بدانید، می‌توانید به آدرس https://mfa.gov.ir/ مراجعه کنید.

چگونگی انجام معاینه پزشکی در خارج از کشور

ایرانیان مقیم خارج از کشور در صورتی که متقاضی پرداخت حق بیمه 20 درصد به منظور تعلق گرفتن بیمه بازنشستگی، بیمه از کار افتادگی و فوت به آن‌ها باشند، باید با هزینه شخصی معاینه پزشکی انجام دهند. در صورتی که این افراد از کار افتاده شناخته شوند تنها می‌توانند حق بیمه 16 درصد که 2 درصد آن توسط دولت پرداخت شده و شامل تعهدات بیمه بازنشستگی و فوت است را پرداخت کرده و تحت پوشش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار بگیرند. 

اما متقاضیان بیمه ایرانیان خارج از کشور برای انجام معاینه پزشکی باید به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور محل سکونت خود یا کارگزاری‌های رسمی با وابستگی‌های کار مراجعه کنند. در این مراکز از طریق رؤیت کارت ملی و گذرنامه احراز هویت فرد انجام شده و فرم معاینه پزشکی عکس‌دار برای وی صادر می‌شود. 

فرد متقاضی باید با فرم معاینه صادر شده به پزشک معتمد مورد تأیید وزارت امور خارجه و سازمان تأمین اجتماعی در پایتخت کشور محل سکونت مراجعه کرده و معاینات لازم را انجام دهد. پس از تأیید معاینات انجام شده توسط نمایندگی ایران در کشور محل سکونت تمامی مستندات پزشکی کلینیکی و پاراکلینیکی انجام شده توسط متخصص داخلی باید ترجمه و با پست سفارشی برای سازمان تأمین اجتماعی در ایران ارسال شود. 

نرخ حق بیمه ایرانیان خارج از کشور

اتباع ایرانی‌ها مقیم کشورهای خارجی به منظور بهره‌مندی از خدمات و تسهیلات بیمه ایرانیان خارج از کشور باید حق بیمه تعیین شده را پرداخت کنند. نرخ حق بیمه آن‌ها مانند ایرانی‌های داخل کشور بر اساس آخرین نرخ دستمزد به صورت سالانه توسط سازمان تأمین اجتماعی تعیین و ابلاغ می‌شود. این نرخ بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی مطابق با جدول زیر است:

نرخ حق بیمه سهم بیمه شده سهم دولت تعهدات و مزایا
16 درصد 14 درصد 2 درصد بازنشستگی و فوت
20 درصد 18 درصد 2 درصد بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی
25 درصد

(نرخ 16 درصد + 9 درصد سهم درمان اختیاری)

23 درصد 2 درصد بازنشستگی، فوت و درمان
29 درصد

(نرخ 20 درصد + 9 درصد سهم درمان اختیاری)

27 درصد 2 درصد بازنشستگی، فوت، ازکارافتادگی و درمان

ثبت درخواست بیمه ایرانیان خارج

برای ثبت درخواست کافی است به نشانی اینترنتی https://samt.tamin.ir  مراجعه کرده و با داشتن رمز اینترنتی، برگ پرداخت را دریافت ‌می‌کنید. این مراحل را باید به شرح زیر دنبال کنید:

  1. پس از ورود به آدرس فوق، مشخصات خود را که شامل کد ملی بیمه‌شده و رمز اینترنتی هستند وارد کنید.
  2. در صورتیکه ورود به سامانه موفقیت‌آمیز باشد، باید به منوی « عملیات بیمه شدگان خاص» رفته و گزینه «درخواست برگ پرداخت» را انتخاب کنید.
  3. در صفحه جدید، نسبت به مشخص کردن مدت پرداخت اقدام کرده و گزینه «ثبت درخواست» را انتخاب کنید (تعداد ماه‌هایی که می‌توانید حق بیمه خود را پرداخت کنید).
  4. در صورتی که وضعیت درخواست به حالت «صدور» نشان داده شود، مبلغ واریزی و شناسه پرداخت در لیست قابل مشاهده هستند که با در دست داشتن آن‌ها می‌توانید حق بیمه خود را از طریق بانک رفاه پرداخت کنید (اگر وضعیت به حالت عدم صدور باشد، دلیل آن نیز درج خواهد شد).

سامانه بیمه ایرانیان خارج از کشور

ایرانیان مقیم سایر کشورها در صورت تمایل به استفاده از خدمات و تسهیلات بیمه ایرانیان خارج از کشور و در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند به سامانه طراحی شده توسط سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کرده و درخواست خود را به صورت اینترنتی ثبت کنند. این افراد با مراجعه به آدرس اینترنتی mss.tamin.ir می‌توانند درخواست خود را ثبت کرده و همچنین پس از تأیید برای پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند. می‌توانید برای دریافت اطلاعات و مشاوره  در این باره با وکیل بیمه تامین اجتماعی گروه مشاوره نوین در ارتباط باشید.

مدارک مورد نیاز برای بیمه ایرانیان خارج از کشور

  • مراجعه به سامانه بیمه ایرانیان خارج از کشور و تکمیل فرم درخواست
  • ارائه گذرنامه فرد متقاضی استفاده از خدمات بیمه

جمع‌بندی

سازمان تأمین اجتماعی برای آن دسته از ایرانیان که به سایر کشورها مهاجرت کرده‌اند و سابقه بیمه در داخل کشور داشته یا می‌خواهند از خدمات و تسهیلات بیمه تأمین اجتماعی در زمان بازنشستگی بهره‌مند شود،‌ با طراحی بیمه ایرانیان خارج از کشور این امکان را فراهم کرده که این افراد بتوانند از خدمات بیمه‌ای این سازمان بهره‌مند شوند. افراد متقاضی در صورت برخورداری از شرایط لازم می‌توانند برای استفاده از خدمات این بیمه درخواست داده و تحت پوشش آن قرار بگیرند. 

سوالات متداول

سایت سامانه اعلام درخواست بیمه ایرانیان خارج از کشور چیست؟

mss.tamin.ir سایتی است که ایرانیان خارج از کشور  در آن برای درخواست بیمه باید اقدام کنند.

آیا ادامه بیمه تا زمان بازنشستگی بعد از مهاجرت به کشوری دیگر امکان دارد؟

بله. درصورتی‌که مشمول شرایط سن و پرداخت ۲۰ سال حق بیمه باشید، می‌توانید از خدمات بازنشستگی استفاده کنید و برای استمرار پرونده بیمه‌ای خود، باید به کارگزاری رسمی سازمان تأمین اجتماعی در کشوری که مهاجرت کرده‌اید، مراجعه کنید.

آیا بیمه بیکاری هم شامل بیمه ایرانیان خارج از کشور می‌باشد؟

خیر. به دلیل آنکه در این شرایط شما کارفرما ندارید، شامل نمی‌شود.

5 از 5 - (1 رای)

3 دیدگاه در “بیمه ایرانیان خارج از کشور

  1. جاجرودی گفت:

    عالی خسته نباشید

  2. نسترن گفت:

    سلام خسته نباشید اگه دوسال حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کنم بعد دوسال از کشور مهاجرت کنم آیا در کشور دیگه میتونم پرداخت هام رو ادامه بدم و بازنشسته بشم یا حداقل پولم بهم برگرده؟
    چه شرایطی داره؟

    1. فاطمه اسدی گفت:

      سلام وقت بخیر ، اگر قراردادتون لغو نکنید می تونید حق بیمه رو پرداخت کنید ولی پولی به شما برنمی گرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *