حقوقی

بیمه دانشجویی – شرایط و نحوه ثبت نام آن

بیمه دانشجویی

سازمان بیمه تامین اجتماعی، برای گسترش پوشش امکانات بیمه‌ای خود، خدمات زیادی را در زمینه بیمه، به اقشار گوناگون جامعه ارائه نموده است. پوشش‌های بیمه‌ای متنوع سازمان بیمه تامین اجتماعی در سال‌های اخیر، شامل حال بسیاری از دانشجویان شده است. به این صورت دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور، با ارائه کارت معتبر دانشجویی خود و با پرداخت حق بیمه لازم، می توانند تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، قرار داشته و از مزایای بیمه دانشجویی بهره مند شوند.

بیمه دانشجویی چیست؟

بیمه دانشجویی چیست؟

متقاضیان دریافت بیمه دانشجویی، با توجه به بخشنامه بیمه دانشجویان، با ارائه نمودن کارت دانشجویی خود، با توجه به درآمد اساس پرداخت حق بیمه، که آن از میزان حداقلی دستمزد مصوب در شورای عالی کار کمتر نخواهد بود، مشمول شرایط مربوط به قانون بیمه مشاغل آزاد در بیمه تامین اجتماعی، قرار گرفته ‌و با پرداخت حق بیمه، می‌‌توانند تحت پوشش خدمات بیمه‌ای این سازمان قرار بگیرند.

طبق این بخشنامه، برای دانشجویانی که فقط به تحصیل، مشغول هستند و تحت تکفل قانونی پدر یا مادر می‌باشند هم استفاده از خدمات درمانی بیمه تامین اجتماعی، همزمان با پرداخت حق بیمه، ممکن می‌باشد. افراد باید توجه داشته باشند که تحصیل، به عنوان شغل تلقی نمی‌شود. در صورتی که فرد متقاضی، براساس ضوابط مربوطه، مشمول گرفتن حقوق مستمری بازماندگان باشد نیز پذیرش درخواست ثبت نام او جهت بیمه، در کنار دریافت مستمری، بلامانع است.

بیمه دانشجویی دانشگاه آزاد

تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد که متقاضی بیمه هستند نیز می‌توانند با در دست داشتن معرفی نامه از دانشگاه محل تحصیل خود و یا کارت دانشجویی معتبر، به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی که در استان محل تحصیل یا محل سکونت شان است، مراجعه نموده و نسبت به پر نمودن فرم و دریافت کد بیمه دانشجویی اقدام کنند.

مراحل ثبت نام 

دانشجویان جهت ثبت نام بیمه دانشجویی، باید در ابتدا به سایت es.tamin.ir  مراجعه کنند. پس از آن از طریق منوی بیمه‌ شدگان و سپس بیمه ‌شدگان خاص، گزینه انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی را انتخاب کرده و سپس اطلاعات مورد نظر را کامل نمایند. لازم به ذکر است که ابتدا دانشجویان باید یک حساب کاربری را در سایت تامین اجتماعی ایجاد نمایند. تمامی فعالیت‌ها غیر از مواردی که باید دانشجو به صورت حضوری به کارگزاری مراجعه کند، از طریق سایت انجام شده خواهد شد.

جهت ثبت نام لازم است که مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا به سامانه سرویس‌های الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی وارد شوید.
  2. بر روی گزینه ورود به سامانه کلیک نمایید.
  3. نام کاربری و سپس گذر واژه تامین اجتماعی خودتان را وارد کنید. اگر شما در سایت ثبت نام نکردید، لازم است در ابتدا مراحل ثبت نام را انجام دهید و بعد گزینه ورود را انتخاب نمایید.
  4. پس از ورود به حساب کاربری خود، از منوی بالای صفحه، قسمت بیمه ‌شدگان را انتخاب نمایید.
  5. سپس گزینه، بیمه ‌شدگان خاص و بیمه فراگیر خانواده ایرانی را انتخاب نموده و بر روی گزینه انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی بزنید.
  6. در صفحه جدیدی که باز شده، می توانید قرارداد بیمه دانشجویی را ببینید.
  7. سپس جهت تایید قرارداد، گزینه مشاهده ضوابط و مقررات را بزنید.
  8. پس از مطالعه قوانین و ضوابط، گزینه موافقم را انتخاب کنید.
  9. بعد از انجام این مراحل، شما قرارداد بیمه را تکمیل نمودید و برای پرداخت حق بیمه باید اقدام کنید.

سایت بیمه دانشجویی

دانشجویان محترم در زمان تحصیل، این امکان را دارند که درخواست بیمه خود را در سایت es.tamin.ir  ارائه کنند و بعد از ثبت ‌نام و شروع بیمه‌ پردازی، برای آن‌ها سوابق بیمه‌‌ای، ایجاد می‌شود و از خدمات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی بهره مند می‌شوند.

کلیه خدمات مرتبط به ثبت‌ نام بیمه، به صورت غیر حضوری انجام شده و به مراجعه حضوری دانشجویان به کارگزاری‌های تامین اجتماعی یا شعب آن نیازی نیست و متقاضیان می‌توانند فقط با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیکی سازمان به آدرس es.tamin.ir درخواست بیمه خود را ارائه کنند.

مدارک لازم

مدارک لازم بیمه دانشجویی

افرادی که قصد اخذ بیمه دانشجویی در ۱۴۰۲ را دارند، ابتدا باید مدارک مورد نیاز را آماده کرده و سپس، درخواست خود را جهت ثبت نام بیمه، از طریق سامانه خدمات اینترنتی سازمان بیمه تامین اجتماعی، ثبت کنند. در رابطه با مدارک لازم جهت ثبت نام، در قسمت زیر توضیحات لازم برای متقاضیان آورده شده است.

  • شناسنامه دانشجو
  • کارت ملی دانشجو
  • کارت دانشجویی معتبر درخواست کننده بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

حق بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

در طرح بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، سازمان بیمه تامین اجتماعی برای دانشجویان متقاضی اخذ خدمات این بیمه نامه، ۳ نوع قیمت و نرخ حق بیمه در سال را مشخص نموده است. دانشجویان متقاضی می‌توانند با توجه به شرایطی که دارند، یکی از این نرخ های تعیین شده را به دلخواه انتخاب نموده و پرداخت نمایند. در ادامه، در رابطه با نرخ حق بیمه دانشجویی در سال ۱۴۰۲، توضیحات لازم داده شده است.

قیمت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی 

قیمت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

بعضی از دانشجویان برای اینکه سابقه بیمه‌ای برای خود ایجاد نمایند، نسبت به پرداخت حق بیمه ۳۰ درصدی از راه یک کارگاه بیمه‌ای که فعال است، اقدام می‌کنند. هزینه این بیمه ‌پردازی، مبلغ ۱٫۷۸۰٫۰۰۰ تومان می‌باشد که هزینه سنگینی برای یک دانشجو، به ‌حساب می‌آید. ولی بیمه دانشجویی با هزینه‌ای کمتر امکان پذیر می‌باشد.

هزینه بیمه دانشجویی با سه قیمت ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد قابل پرداخت می‌باشد. این هزینه، بر اساس حداقل دستمزد قابل پرداخت در سال ۱۴۰۱ بر مبنای ۴٫۳۱۹٫۰۰۰ تومان محاسبه می‌‌گردد. براساس این مبلغ، حق بیمه ماهانه به صورت زیر است:

  • نرخ ۱۲ درصد: ۵۱۹ هزار تومان

بازنشستگی و فوت پس از بازنشستگی 

  • نرخ ۱۴ درصد: ۶۰۵ هزار تومان 

بازنشستگی و فوت فرد قبل و پس از بازنشستگی 

  • نرخ ۱۸ درصد: ۷۷۸  هزار تومان 

بازنشستگی و فوت فرد قبل و پس بازنشستگی و از کارافتادگی

نرخ ۱۲% به دانشجویان مجرد و نرخ ۱۴% به دانشجویان متاهل پیشنهاد می‌شود. اگر فرد بیمه‌ پرداز فوت شود، مستمری فوت پیش از بازنشستگی، به افراد تحت تکفل او پرداخت می‌شود. به طور معمول دانشجویان مجرد، کسی را تحت تکفل نداشته و پرداخت حق بیمه ۱۴% به آن‌ها توصیه نمی‌گردد.

قانون جدید خرید سابقه بیمه دانشجویی

در مورد خرید سابقه بیمه، باید گفت که طرح اولیه در تاریخ ۱۶ آذر ۱۴۰۰ و در روز دانشجو اعلام و همچنین از بهمن ماه ۱۴۰۰ اجرایی شده است. خرید بیمه دوران دانشجویی، یک خبر خوش برای دانشجویان می‌باشد. زیرا با خرید بیمه دانشجویی، دغدغه سوخت شدن سال‌های تحصیل و درس خواندن برای بیمه، وجود ندارد. قانون جدید در رابطه با خرید سابقه بیمه، در امسال یعنی در سال ۱۴۰۲ هیچ تغییری نکرده است. برای اطلاع از جدیدترین قوانین مربوط به این نوع بیمه با گروه مشاورین نوین تماس بگیرید.

3 از 5 - (2 رای)

4 دیدگاه در “بیمه دانشجویی – شرایط و نحوه ثبت نام آن

  1. رز گفت:

    سلام چگونه می توان معوقه بیمه دانشجویی را پرداخت کرد،,,(( سه ما را بدلیل عدم تمدید واریز نکردم ولی قبل و بعد آن پرداخت شده))

    1. فاطمه اسدی گفت:

      سلام امکان پرداخت نداره، باید قرارداد جدید ثبت کنید

  2. ترنم باران گفت:

    سلام من خانم هستم و مجزد. پدرم قوت شده و حقوق مستمری به من و مادرم داده میشه. بیمه داتشجویی داشته باشم حقوق مستمری مادرم قطع نمیشه؟
    و یا سهم من از حقوق مستمری پدرم کم نمیشه؟

    1. فاطمه اسدی گفت:

      سلام . خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *