حقوقی

بیمه کارفرما

بیمه کارفرما چیست؟

بیمه بودن یا نبودن برای کسانی که دنبال کار هستند بسیار مورد اهمیت است؛ لذا اکثر افراد به دنبال مشاغلی هستند که بیمه باشند و از اصلی‌ترین مزیت کارمندی بهره‌مند شوند. از سوی دیگر، کارفرمایان وظیفه دارند که نیرو‌های خود را بیمه کنند تا جریمه نشوند. کارمندانی که توسط کارفرما بیمه شده‌اند، از مزایای زیادی از جمله حقوق بازنشستگی و… بهره‌مند می‌شوند.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا کارفرماها نیز می‌توانند بیمه شوند و از این مزایا استفاده کنند؟ در این مقاله سعی می‌کنیم تمام ابهامات مربوط به بیمه کارفرما را که ممکن است برای شما پیش بیاید را بررسی کنیم.

بیمه کارفرما چیست؟

تقریباً همه‌ی ما از مزایا و قوانین در رابطه با بیمه کارمندان و نیروهای کار اطلاعاتی  داریم. برای مثال می‌دانیم که کارفرماها و صاحبان کسب‌وکار وظیفه دارند همه نیروهای خود را بیمه کنند.

نرخ حق بیمه کارگران ۳۰ درصد است که ۲۳ درصد آن باید توسط کارفرما پرداخت شود و ۷ درصد باقی مانده را نیز توسط خود شخص پرداخت می‌شود. با پرداخت حق بیمه نیروهای می‌توانند از مزایای خدمات درمان، حقوق بازنشستگی و از کار افتادگی و… را بهره‌مند شوند.

اما کارفرمایان نیز روزی به سن بازنشستگی می‌رسند و یا مانند کارمندان خود دچار مشکلاتی خواهند شد که نیاز به استفاده برخی از مزایای بیمه دارند. به همین دلیل بیمه کارفرما که کاملا اختیاری است، بوجود آمد.

بیمه کارفرما با سایر بیمه‌های تامین اجتماعی در قوانین و شرایط و ضوابط تفاوت‌هایی دارد. شما برای استفاده از این بیمه، باید مراحلی را طی کنید و در صورتی که شرایط و مدارک شما تایید شود، تحت پوشش این بیمه قرار خواهید گرفت و می‌توانید از مزایای آن استفاده کنید.

بنابراین می‌توان گفت یکی از بیمه‌هایی که برای صاحبان کسب‌وکار در نظر گرفته شده تا از این راه، خدمات بیمه را دریافت کنند، بیمه کارفرما است.

بیمه کارفرما چیست؟

انواع بیمه کارفرما

صاحبان کسب و کار می‌توانند بسته به نوع فعالیت و ریسک‌های مرتبط با کسب‌وکار خود، از انواع مختلف بیمه‌ استفاده کنند. برخی از انواع بیمه‌ مورد استفاده صاحبان کسب‌ و کار عبارت است از:

بیمه مسئولیت مدنی

این بیمه به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا در صورتی که شخصی از جمله مشتریان، کارمندان و … در نتیجه فعالیت‌های کسب‌وکار آنها آسیب ببیند، از دادخواست و مطالبات قانونی بعد از آن استفاده کنند. این بیمه برای بسیاری از کسب‌وکارها اجباری است و پوششی از خسارات جانی و مالی که به دیگران وارد می‌شود را فراهم می‌کند.

بیمه تجهیزات

این بیمه برای پوشش دادن خسارات وارده به تجهیزات کسب‌وکار در صورت آسیب‌دیدن، سرقت و … طراحی شده است. این بیمه می‌تواند کمک کند تا صاحب کسب‌وکار، از دست دادن تجهیزات ارزشمند خود جلوگیری کند.

بیمه سرمایه‌گذاری

این بیمه برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌های کسب‌وکار در برابر خطراتی مانند آتش‌سوزی، سرقت و … طراحی شده است. این بیمه می‌تواند به صاحبان کسب‌وکار کمک کند تا با اطمینان بیشتری در مورد اینکه سرمایه‌گذاری‌هایشان در امان است، فعالیت کنند.

 بیمه حوادث کاری

بیمه حوادث کاری یکی از انواع بیمه کارفرما است که شامل پوشش خسارات جسمی و مالی کارمندان به دلیل وقوع حوادث شغلی است. حوادث کاری شامل هر نوع صدمه جسمی یا ناتوانی است که در نتیجه انجام وظیفه‌های شغلی رخ می‌دهد.

پوشش بیمه حوادث کاری شامل هزینه‌های درمانی، کارمزد وکیل، معاشات برای افراد تحت نظر و … می‌شود. این بیمه برای کارفرما نیز مزیت‌هایی دارد؛ زیرا در صورت وقوع حوادث کاری، کارفرما ممکن است مسئولیت مالی بسیار زیادی را بر عهده داشته باشد؛ که با بیمه حوادث کاری می‌توان از آنها جلوگیری کرد.

به علاوه، به دلیل پوشش هزینه‌های مرتبط با درمان و ترمیم بدن کارمندان، این بیمه می‌تواند به کاهش هزینه‌های پزشکی مرتبط با حوادث کاری کمک کند.

بیمه کارفرما چقدر است

شرایط دریافت حق بیمه کارفرما

برای دریافت حق بیمه، باید شرایط خاصی داشته باشید.

یکی از این شرایط سن کارفرما است؛ 55 سال حداکثر سن و 18 سال حداقل سن برای دریافت بیمه کارفرما می‌باشد. همچنین داشتن حداقل یک کارمند در سازمان یا مجموعه خود، شرط دیگر دریافت این بیمه است. اگر به هر دلایلی کارفرما، حق استفاده از بیمه کارفرما را نداشت می‌توانید با وکیل بیمه تامین اجتماعی مشورت کند.
در صورت داشتن شرایط اولیه باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ارسال درخواست و مدارک توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی تا مورد بررسی و تایید این سازمان قرار گیرد.
  • پس از آن، آزمایش‌ها و معاینات پزشکی کارفرما صورت می‌گیرد و سپس کارفرما تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت.
  • در این نوع بیمه در صورت دیرکرد در پرداخت کردن حق بیمه جریمه نخواهید شد و به مدت سه ماه زمان دارید تا حق بیمه‌ خود را پرداخت کنید.
    در صورت عدم پرداخت، بیمه شما لغو خواهد شد و اگر در ادامه قصد تمدید داشته باشید باید به دفاتر تامین اجتماعی مراجعه کنید و قرارداد خود را دوباره تمدید کنید.
  • در بیمه کارفرما، بیمه بیکاری وجود ندارد.

نحوه محاسبه حق بیمه کارفرمایان

محاسبه حق بیمه کارفرما به دو صورت انجام می‌شود که بر حسب سابقه‌ کار آن‌ها خواهد بود:

  1. بیشتر از 10 سال سابقه کاری، میانگین حقوق در سال آخر تعیین کننده‌ی میزان حق بیمه‌ خواهد بود.
  2. کمتر از 10 سال سابقه کار، میانگین حداقل و حداکثر پرداخت حقوق محاسبه می‌شود.

همچنین اگر میزان دستمزد و حقوق نامشخص باشد، حق بیمه نباید کمتر از حداقل و بیشتر از حداکثر دستمزد کارفرما باشد.

حق بیمه‌ کارفرما در سال 1402

همانطور که گفته شد، حق بیمه‌ برحسب سابقه‌ کار محاسبه می‌شود و برای هر شخص متفاوت است. اما بطور کلی، هر سال حق بیمه تامین اجتماعی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند؛ اما نسبت حق بیمه برای کارگر و کارفرما تفاوتی ندارد.

بنابراین کارفرماهایی که کارمندان خود را بیمه کرده‌اند، همچنان 30 درصد از حقوق کارمندان حق بیمه‌ آن‌ها می‌باشد؛ که 23 درصد آن توسط کارفرما و 7 درصد توسط کارمند پرداخت خواهد شد.

مزایا و معایب حق بیمه کارفرمایان

این ب نیز مثل سایر بیمه‌ها دارای مزایا و معایبی است که می‌توان از مزایای آن به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهمترین مزیت بیمه کارفرما اختیاری بودن آن است و هر کسی که تمایل دارد می‌تواند این بیمه را انتخاب کند.
  • جریمه دیرکرد پرداخت حق بیمه ندارد و شما به مدت سه ماه مهلت دارید تا حق بیمه‌ی خود را پرداخت کنید.

از معایب آن نیز می‌توان به عدم وجود بیمه بیکاری در بیمه کارفرما اشاره کرد که علت آن هم این است که بیمه‌ بیکاری به اشخاصی تعلق می‌گیرد که از طرف سازمان و محل کار، به آن‌ها گفته شده که نیاز به حضور شما در سازمان نیست. بنابراین زمانی که خود شخص صاحب کار است و نمی‌تواند خود را اخراج کند، نیازی به این بیمه ندارد.

کلام آخر

بیمه کارفرما مخصوص کارفرما‌یان و صاحبان کسب‌وکار است که در صورت نیاز و انتخاب خود، می‌توانند از این بیمه استفاده نمایند. یکی از شروط استفاده از بیمه کارفرما که اشاره کردیم داشتن حداقل 18 سال سن و حداکثر 55 سال سن می‌باشد.  از مزایای این بیمه می‌توان به عدم جریمه‌ برای دیرکرد در پرداخت حق بیمه و بازه‌ی زمانی 3 ماهه برای پرداخت هزینه حق بیمه اشاره کرد.

صاحبان کسب‌وکاری که از این بیمه برای خود استفاده می‌کنند، می‌توانند از تمامی مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند؛ با این وجود این بیمه، شامل بیمه بیکاری نمی‌باشد. اگر در رابطه با بیمه کارفرما هر سوالی دارید می‌توانید با گروه مشاوران نوین تماس گرفته و مشورت نمائید.

سوالات متداول بیمه کارفرما

تفاوت بیمه کارفرما و مشاغل آزاد چیست؟

  • بیمه مشاغل آزاد یا خویش‌فرما، مانند بیمه کارفرما اختیاری و در صورت نیاز می‌توان سراغ آن رفت.
  • نبود امکان برای استفاده از خدمات بیمه بیکاری در هر دو نوع بیمه وجود دارد.
  • میزان حق بیمه، نحوه محاسبه آن، زمان پرداخت حق بیمه و شرایط سنی برای درخواست بیمه‌ها نیز با هم تفاوت دارد.

بیمه مشاغل آزاد بهتر است یا بیمه کارفرما؟

مزیت بیمه مشاغل آزاد و کارفرما تقریبا مشابه هم است. اما حق بیمه در بیمه آزاد 26 درصد حقوق و دستمزد توافق شده است در حالیکه برای کارفرمایان این نرخ به میزان 27درصد است.

امتیاز دهید

2 دیدگاه در “بیمه کارفرما

  1. یوتاب قلاوند گفت:

    حقوق بازنشستگی کارفرمایی و کارگری چه تفاوتی دارد

    1. fazaeli گفت:

      سلام حقوق بازنشستگی به عنوان شغلی مرتبط نیست بسته به میانگین حقوق دو سال آخر هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *