حقوقی

چگونگی شکایت از کارفرما بابت عدم تسویه حساب

یکی از دعاوی حقوقی رایج، مربوط به روابط کاری می‌شود که در اثر اختلافات متعددی رخ می‌دهد. این اختلافات معمولا بین کارگر و کارفرما در محیط‌های کاری بوجود می‌آید و در شرایطی رخ می‌دهد که یکی از طرفین وظایف محوله را به خوبی انجام نمی‌دهد.

معمولا درصد زیادی از تخلفات که منجر به طرح دعاوی حقوقی می‌شود، مربوط به کارفرما و ناشی از عدم اجرای وظایف قانونی است که باعث می‌شود کارگر در مقام شاکی وارد دعوی با کارفرما شود.

عدم تسویه حساب با کارگر پس از پایان کار و قرارداد یکی از مهم‌ترین مواردی است که باعث می‌شود تا کارگر از کارفرما در مراجع قانونی شکایت کرده و حق و حقوق خود را طلب کند. 

تسویه حساب با کارگر چیست؟

تسویه حساب با کارگر از طرف کارفرما یک امر عادی به حساب می‌آید که در تمامی مشاغل و روابط کاری وجود دارد. کارفرما موظف است زمانی که یک یا چند نفر از نیروی کار قصد ترک کار یا استعفا را دارند، یا به هر دلیل به رابطه کاری پایان می‌دهند، تسویه را انجام داده و حق و حقوق مالی کارگر را بر اساس قانون محاسبه و به آن‌ها پرداخت نمایند.

بر اساس قوانین کار کارفرما موظف است زمانی که به هر دلیل قرارداد همکاری بین او و کارگر خاتمه پیدا می‌کند، با کارگر تسویه حساب مالی انجام دهد و در صورتی که مطالباتی از قبل باقی مانده، آن را محاسبه کرده و پرداخت نماید. 

حال در صورتی که رابطه کاری بین کارگر و کارفرما به پایان رسیده باشد و این اتفاق رخ ندهد، عدم تسویه حساب با کارگر این امکان را فراهم می‌کند که کارگر از کارفرما در مراجع قانونی شکایت کرده و حق و حقوق قانونی خود را طلب کند. عدم تسویه حساب با کارگر از سوی کارفرما به این معنی است که مطالبات کارگر به صورت کامل توسط کارفرما پرداخت نشده و همکاری آن‌ها بدون تسویه حساب کامل مالی صورت گرفته است. 

تسویه حساب با کارگر چیست

قانون وزارت کار برای تسویه حساب

در قانون کار ماده یا تبصره قانونی برای تسویه حساب با کارگر و همچنین موعد انجام آن وجود ندارد اما طبق رویه عرفی حاکم بر روابط کاری، زمانی که کارگر به هر دلیل رابطه کاری خود با کارفرما را پایان می‌دهد یا حتی کارفرما تصمیم به اخراج کارگر دارد، باید تسویه حساب مالی به صورت کامل با کارگر انجام شود. 

مهلت تسویه حساب با کارگر

همانطور که گفته شده در خصوص مهلت تسویه حساب با کارگر پس از پایان رابطه کاری، ماده قانونی وجود ندارد و این کار باید بلافاصله پس از زمانی که همکاری کارگر و کارفرما پایان می‌پذیرد انجام شود. در صورتی که قراداد مکتوب بین کارفرما و کارگر وجود داشته باشد و پس از پایان همکاری تسویه مالی انجام نشود،‌ کارگر می‌تواند با توجه به مفاد قراداد و از کارفرما بابت عدم تسویه حساب با کارگر شکایت مطرح نماید. 

مراحل شکایت بابت عدم تسویه حساب

مراحل شکایت کارگر از کارفرما بابت عدم تسویه حساب

در صورت پایان همکاری بین کارگر و کارفرما در صورت عدم تسویه حساب با کارگر به منظور طرح شکایت از کارفرما باید طبق مراحل زیر اقدام کرد:

  • مراجعه به شعبه بیمه‌گذار تأمین اجتماعی که در لیست بیمه توسط کارفرما به این شعبه ارائه می‌شود. 
  • به اداره کار مراجعه کرده و نامه ارجاع برای شعبه بیمه تأمین اجتماعی دریافت کنید. 
  • به کارگزاری بیمه تأمین اجتماعی مراجعه کرده و سوابق بیمه خود را جمع‌آوری کنید.
  • به همراه سوابق بیمه به اداره کار مراجعه کرده و فرم دادخواست و شکایت علیه کارفرما بابت عدم تسویه با کارگر را دریافت و تکمیل کنید. 
  • نامه سازش از اداره کار را دریافت کرده و به کارفرما جهت شرکت در جلسه سازش تحویل دهید (به طور معمول به 2 هفته زمان نیاز دارد)
  • در جلسه سازش که در اداره کار برگزار می‌شود دلایل و مدارک خود را ارائه دهید. در صورتی که کارفرما به هر دلیل در جلسه حضور پیدا نکرد یا سازش حاصل نشد، جلسه تشخیص و سکایت از کارفرما بابت حقوق و عدم تسویه حساب با کارگر برگزار می‌شود.
  • در جلسه تشخیص که معمولا به فاصله 2 هفته بعد از جلسه سازش برگزار می‌شود رأی صاد شده توسط کارشناسان در جلسه سازش به دو طرف ابلاغ می‌شود و در صورتی که یکی از دو طرف اعتراض داشته و توافق حاصل نشود، پرونده به جلسه حل اختلاف ارجاع خواهد شد. 
  • جلسه حل اختلاف آخرین جلسه در مراحل شکایت از کارفرما بابت عدم تسویه حساب با کارگر است و پس از ارائه مدارک و اسناد از سوی دو طرف رأی نهایی صادر می‌شود. 

مشاوره با وکیل درباره ثبت شکایت از کارفرما بابت عدم تسویه حساب

افرادی که قصد دارند به دلیل عدم تسویه حساب با کارگر شکایتی را علیه کارفرما تنظیم و در مراجع قانونی طرح نمایند، بهتر است با یک وکیل آشنا به قوانین کار مشورت کرده و مشاوره‌های لازم را در این مسیر دریافت کنند. استفاده از مشاوره وکیل اداره کار باعث می‌شود که بتوان مراحل را در کم‌ترین زمان و با کمترین خطا طی کرده و بتوان حق و حقوق خود را از کارفرما دریافت کرد. 

نتیجه‌گیری

پس از پایان رابطه کاری بین کارگر و کارفرما به هر دلیل (اخراج، ترک شغل، پایان قرارداد و غیره) کارفرما موظف است که تسویه حساب مالی کامل با کارگر انجام داده و تمام مطالبات قانونی را محاسبه و پرداخت نماید. عدم تسویه حساب با کارگر در این شرایط به معنی پایان یافتن همکاری بدون تسویه و پرداخت مطالبات قانونی است که در این مورد کارگر می‌تواند از کارفرما شکایت کرده و حق و حقوق خود را از مراجع قانونی پیگیری کند. 

3.4 از 5 - (5 رای)

7 دیدگاه در “چگونگی شکایت از کارفرما بابت عدم تسویه حساب

  1. ندا گفت:

    جامع و خوب

  2. Zahra گفت:

    سلام و روز بخیر. مشاوره تلفنی به صورت رایگان هست؟

    1. mirzaei گفت:

      بله به سورت رایگان انجام میشه.

  3. حسن آردانه گفت:

    مدت زمان ابلاغ و مطلع کردن کارگر چند وقت است ؟!

    1. فاطمه اسدی گفت:

      لطفا واضح تر سوالتونو بیان کنید

  4. مریم گفت:

    سلام ببخشید ، وقتی کارمند استعفا نیدهد‌ تا چند وقت بعد ، نهایتا کارفرما باید حق و خفوق سنوات را بدهد به او؟؟؟

    1. fazaeli گفت:

      سلام در قانون کار زمانی تعیین نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *