حقوقی

چگونگی شکایت از کارفرما بدون قرارداد | مشاوره رایگان

شکایت از کارفرما بدون قرارداد فرآیندی است که به دلیل عدم وجود واسطه قانونی کمی پیچیده است. با این وجود آن دسته از کارگرانی که بدون قرارداد مشغول به کار هستند نیز می‌توانند با تکیه بر برخی قواعد شکایت خود را ثبت کنند. البته عدم تنظیم سند کاری از سمت کارفرما غیرقانونی نیست. اما تهیه آن می‌تواند موجب افزایش امنیت کاری یک کارگر شود. 

اگر درباره قرارداد کاری مثلا نحوه تنظیم قرارداد کاری سوالی دارید می‌توانید با گروه مشاورین نوین تماس بگیرید. کارشناسان مرکز ما همواره آماده هستند تا شما را در زمینه‌های مختلف و به صورت تلفنی و رایگان مشاوره بدهند.

نحوه شکایت از کارفرما بدون قرارداد 

دو مرجع قانونی می‌توانند پروسه شکایت از کارفرما بدون قرارداد را به دوش بکشند. مرجع اول هیأت حل اختلاف و دوم هیأت تشخیص است. لازم به ذکر است که پیگیری اینگونه پرونده‌ها در مراکز فوق به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود در نتیجه لزومی برای پرداخت هزینه از سمت کارگر یا کارفرما وجود ندارد.

پس از بررسی‌های انجام شده ارگان ترخیص رأی خود را صادر می‌کند. اگر کارگر یا کارفرما به هر دلیلی از حکم اعلام شده ناراضی باشند می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند. این ابلاغیه تا 15 روز قابلیت پیگیری و تغییر را دارد.

اگر کارگر مدارک معتبری را به ارگان مربوطه ارائه کند می‌تواند شکایت نامه خود را به شورای حل اختلاف منتقل کند. حکم قطعی این شکایت نامه در این مرجع اعلام می‌شود. این رای به هیچ وجه قابل اعتراض یا تغییر نیست مگر آنکه دیوان عدالت اداری مانع آن شود.

برای مشاوره با وکیل دعوی کارگر و کارفرما با شماره 02166841241 تماس بگیرید.

مراحل شکایت از کارفرما بدون قرارداد

مراحل شکایت از کارفرما بدون قرارداد

تکمیل این پروسه (شکایت از کارفرما بدون قرارداد) نیازمند پشت سر گذاشتن برخی مراحل است. بهتر است پیش از آغاز این فرایند تمامی جوانب کاری و قانونی خود را بسنجید و با جمع آوری مستندات قانونی قابل تأمل شکایت خود را ثبت کنید. مراحل شکایت از کارفرما بدون قرارداد به شرح زیر است:

  • احراز هویت یا ثابت کردن ارتباط کاری میان کارگر و کارفرما 
  • مراجعه به اداره کار و واگذاری پرونده به هیأت تشخیص 
  • بررسی تمام مدارک ارائه شده دعاوی کارگر و کارفرما 
  • اعزام بازرس به محل کار جهت تجزیه و تحلیل صحت یا سقم ادعاهای درج شده از سمت کارگر
  • احراز هویت نهایی و بررسی تمام مستندات بدست آمده و اعلام رای هیأت تشخیص 
  • اعتراض به حکم ابلاغ شده در صورت نیاز

شرایط لازم

شکایت از کارفرما بدون قرارداد پروسه مشابهی را آن دسته از کارگرانی که تنظیم قرارداد کاری برایشان لحاظ شده است را دارد. تنها وجه تمایز این شکایت در چگونگی اثبات این ادعا خلاصه می‌شود. یک کارگر تحت هر شرایطی دارای برخی حقوق قانونی است. این حقوق در کارمندان با قرارداد و بی قرارداد یکسان است. برخی از حقوق قانونی کارگر به شرح زیر است. شخص‌ می‌تواند در صورت عدم رعایت آنها از کارفرمای خود شکایت کند.

  • اخراج کارگر بدون دلیل موجه
  • عدم پرداخت بیمه
  • عدم پرداخت وجوه نقد وعده داده شده یا مندرج شده
  • پرداخت نکردن حقوق غیر نقدی کارگر اعم از حق سود سالانه، حق ایاب و ذهاب، حق عائله‌مندی 
  • کمتر بودن مبلغ پرداختی از حداقل حقوق تعیین شده از سمت وزارت کار

نمونه شکایت از کارفرما بدون قرارداد 

نمونه شکایت از کارفرما بدون قرارداد

مانند تمام توافقات قانونی، کارگر و کارفرما نیز دارای وظایفی هستند که هر یک باید به آن عمل کنند. یک کارگر باید آنچه را که به وی سپرده شده است را به درستی انجام دهد. در مقابل کارفرما وظیفه دارد حقوق زیردستان خود را به صورت تمام و کمال پرداخت کند.

اگر هر کدام از این افراد در انجام وظایف خود کم‌کاری کنند طرف مقابل می‌تواند شکایت خود را به مراجع قانونی اعلام کند. شکایت از کارفرما بدون قرارداد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آنها در مطالب فوق ذکر شد. لازم به ذکر است که بررسی دو خواسته مخالف به هم در یک شکایت‌نامه قابل پیگیری نیست. به طور مثال کارگر نمی‌تواند در حین اعتراض به اخراج بی دلیل‌اش حق سنوات خود را نیز طلب کند.

متن شکایت از کارفرما بدون قرارداد 

در قسمت ابتدایی متن شکایت از کارفرما بدون قرارداد باید بکسری از اطلاعات شخصی و قانونی ذکر شود. نام و نام خانوادگی، کد ملی، سال تولد، عنوان شغلی و کلیه حقوق و مزایای کاری از جمله این اطلاعات هستند. پس از درج این مشخصات متن شکایت تنظیم می‌شود. وکیل اداره کار می‌تواند شما را در نوشتن یک متن قضایی اصولی یاری دهد. یک نمونه از شرح خواسته یا شکایت‌نامه به شرح زیر است.

اینجانب: آقای/ خانم …….. از تاریخ 1380 تا تاریخ 1390 در مرکز تجاری ….…… فعالیت داشته ام. کارفرمای بنده 30 روز پیش عذر بنده را از محل کارم خواستند چرا که دیگر توانایی پرداخت حقوقم را نداشتند. از واحد محرم قضایی درخواست پیگیری موارد ذکر شده را دارم:

1- پرداخت حق بیمه از تاریخ شروع تا تاریخ پایان فعالیت 

2- بن کارگری، حق مسکن و حق اولاد

3- عیدی و پاداش

4- اضافه کاری 

3- سنوات خدمات

کلام پایانی

هنگامی که یک فعالیت قانونی استارت می‌خورد هر دو عضو کارگر و کارفرما در برابر یکدیگر دارای حقوق مشخصی هستند. اگر این حقوق به واسطه هریک از این اعضا رعایت نشود شخص مقابل می‌تواند به مراجع قانونی مراجعه کند. این قاعده درباره کارگرانی که بدون قرارداد قانونی مشغول به کار هستند نیز صدق می‌کند. دو ارگان هیئت تشخیص و شورای حل اختلاف مامور رسیدگی به این گونه پرونده‌ها هستند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *